ایمان ادراکی مشاور کسب و کار و مدیریت در شیراز

مشاور کسب و کار | حل کننده مسائل پیچیده | متخصص در رساندن شما به اهدافتان | با من، قله موفقیت را فتح کنید!

ایمان ادراکی مشاور کسب و کار و مدیریت در شیراز

مشاور کسب و کار | حل کننده مسائل پیچیده | متخصص در رساندن شما به اهدافتان | با من، قله موفقیت را فتح کنید!

مدل مدیریت استراتژیک هیت، ایرلند و هاسیکسون

دوشنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۱۸ ب.ظ

جهت مشاوره با ما در تماس باشید : 09380084884

مدل هیت، ایرلند و هاسیکسون (HIH) یک چارچوب جامع برای مدیریت استراتژیک ارائه می‌دهد که به سازمان‌ها در تدوین و اجرای استراتژی‌های مؤثر کمک می‌کند. این مدل بر اساس دو منبع اصلی مزیت رقابتی پایدار تمرکز دارد:

1. منابع و قابلیت‌ها:

  • شامل دارایی‌های فیزیکی، انسانی و سازمانی است که سازمان در اختیار دارد.

  • باید منحصر به فرد، ارزشمند، نادر، قابل تقلید نبودن و پایدار باشند.

2. محیط رقابتی:

  • شامل فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در محیط خارجی سازمان است.

  • سازمان باید به طور مداوم محیط رقابتی را رصد کند و خود را با آن وفق دهد.

مدل HIH فرآیند استراتژی را به شش مرحله مجزا تقسیم می‌کند:

1. تجزیه و تحلیل محیط خارجی:

  • شامل بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در محیط خارجی سازمان است.

  • از ابزارهایی مانند ماتریس SWOT استفاده می‌شود.

2. تجزیه و تحلیل منابع و قابلیت‌ها:

  • شامل بررسی نقاط قوت و ضعف سازمان است.

  • از ابزارهایی مانند زنجیره ارزش پورتر استفاده می‌شود.

3. تعیین اهداف استراتژیک:

  • اهداف استراتژیک نتایج کلیدی هستند که سازمان می‌خواهد به آنها دست یابد.

  • باید SMART (خاص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، مرتبط و زمان‌دار) باشند.

4. فرموله‌سازی استراتژی:

  • شامل انتخاب بهترین مسیر برای رسیدن به اهداف استراتژیک است.

  • از ابزارهایی مانند ماتریس QSPM استفاده می‌شود.

5. اجرای استراتژی:

  • شامل اقداماتی برای عملی کردن برنامه عملی است.

  • نیازمند تعهد و همکاری همه اعضای سازمان است.

6. کنترل و ارزیابی:

  • شامل نظارت بر پیشرفت و ارزیابی نتایج است.

  • در صورت نیاز، باید در استراتژی یا برنامه عملی تجدید نظر شود.

مزایای مدل HIH:

  • جامع و کامل است.

  • به سازمان‌ها در تدوین و اجرای استراتژی‌های مؤثر کمک می‌کند.

  • انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را در سازمان‌های مختلف با اندازه‌ها و زمینه‌های مختلف استفاده کرد.

معایب مدل HIH:

  • پیچیده است و ممکن است برای برخی سازمان‌ها مناسب نباشد.

  • زمان‌بر و پرهزینه است.

  • نیازمند تخصص و دانش کافی در زمینه مدیریت استراتژیک است.

در اینجا چند منبع برای مطالعه بیشتر در مورد مدل HIH آورده شده است:

  • کتاب "مدیریت استراتژیک" نوشته رندی هیت، رابرت ایرلند و مایکل هاسیکسون

  • وب سایت موسسه HIH

  • مقالات و ویدئوهای آموزشی موجود در اینترنت

نکته:

مدل HIH فقط یکی از چندین مدل مدیریت استراتژیک موجود است. انتخاب مدل مناسب به عوامل مختلفی مانند اندازه و نوع سازمان، پیچیدگی محیط و اهداف استراتژیک سازمان بستگی دارد.